Gebr. Lampe was er vroeg bij
Lampe Belicht, jaargang 2002, nummer 2
In 1948 stond er in Nederland alleen in Eindhoven een televisiezender. De employé's van Philips hadden een TV-toestel mee naar huis gekregen zodat zij met huisgenoten, vrienden en kennissen naar de de experimentele uitzendingen konden kijken.
Hierbij een verslag van de TV-uitzending van de najaarsmodeshow van Gebr. Lampe in het Parool van 9 juli 1948.
Op een klein scherm is een vrouwenfiguurtje zichtbaar, gekleed in een lange mantel met een wat ouderwets aandoende pelerine. Zij loopt zwijgend wat heen en weer in een kleine ruimte en draait zich eens om. Af en toe flikkert het beeld dat voor onze verwende smaak wat primitief is; een beetje onscherp, weinig genuanceerd van tint, niet erg doortekend en niet belicht zoals wij bij de moderne film gewend zijn.
Zo kon het gebeuren dat door het afstellen de desbetreffende mannequin van gezet, plotseling slank werd, hetgeen onder de kijkluisteraars hilariteit veroorzaakte terwijl het speelpodium wel overduidelijk van te kleine omvang bleek.
Een stem die weinig met de microfoon is vertrouwd verteld ons dat de mantels dit najaar 25 centimeter van de grond zullen hangen, dat de pelerines in de mode zullen zijn, dat de taille smal blijft, maar dat de heupen niet meer met kunstmiddelen verbreed zullen worden.
Maar, wij zitten in de huiskamer en wat wij op het scherm zien gebeurt in werkelijkheid op hetzelfde ogenblik op geringe afstand. De firma Lampe vertoont op de allermodernste wijze hoe de nieuwe najaarsmode zal zijn.
De mode per televisie was meer curieus dan mooi. De mannequin heeft een mantel vertoond die, volgens de commentator, chocoladebruin is en versierd met bruin bont. Dat bont komt niet uit. Maar nu verschijnt een tekenares op het scherm, die ons snel voortekent wat een pelerine-kraag en wat een matelot-kraag eigenlijk zijn. Dit tekenen geeft iets “echts” aan de uitzending; het gaat vlot en blijft natuurlijk.